ALT-metrics, ALM-metrics, ALL-metrics, ALMetrics

Des de la seva aparició el setembre de 2010[1] les mencions a la xarxa i la publicació d’articles sobre els altmetrics ha estat incessant. El mot creat per definir les WordItOut-word-cloud-1765572mètriques de la difusió de la publicació científica, no en el camp de les citacions bibliogràfiques, com feia la mètrica “tradicional”[2], sinó en el camp de les mencions a la web social, s’ha  trobat que la seva pròpia alternativitat li provoca un problema de definició que s’ha anat suplint amb l´ús de diferents prefixos: ALT, ALM, ALL i ara AL.

El caire alternatiu de la “nova” mètrica rau fonamentalment en el fet de centrar-se en l’article, no en la revista com feia la “vella”mètrica.  Tal postura quedava sentada en el Manifest Altmetrics[3] de l’octubre del 2010. Aquest nou enfocament proposava l’impacte d’un article com la suma de 4 factors: l’ús, la revisió per parells, les citacions i els alt-metrics

De fet la idea ja s’havia originat l’any anterior. Els de l’editorial de revistes en obert PLoS havien incorporat l’ALM o article-level metrics.  Una mètrica que comptava les citacions rebudes, l’ús (visualitzacions i descàrregues) i els comentaris a la xarxa dels articles d’aquesta editorial.

Altres editorials de revistes van anar seguint el mateix camí (Nature Publishing Group, BioMed Central, Elsevier, Wiley, Highwire, Ebsco,…) i van aprofitat la informació que oferien els agregadors, les plataformes subministradores de dades altmètriques.

Entre els agregadors el que més s’ha utilitzat és Altmetric.com. El seu enfocament exclussiu cap a l’atenció en línia que reben els articles, amb la representació gràfica del seu donuts de colors segons les fonts d’aquesta atenció i la puntuació ponderada (Altmetric score) porporcionava una mesura visual i comptable molt suggerent de tot el que suposava el camp propi de les altmètriques.
Per la seva banda, l’altra agregador, Plum Anaytics, malgrat enfocar-se més cap a l’avaluació d’institucions, recollia l’alternativitat de la web social, però també els usos i les citacions, llevat de les de Web of Science. En tot un gest d’afirmació els de la pruna (PlumX) es promocionaven com els all-metrics, els que recol·lectaven totes les mètriques: les tradicionals i les alternatives, juntes.
I pel que fa al tercer agregador, ImpactStory, el seu enfocament és més cap a l’autor i el seu currículum, recollint l’impacte científic de les citacions (Scopus) i l’impacte mediàtic.

Les possibilitats inicialment dipositades en aquests nous indicadors, capaços de recollir abans que les cites i en llocs on aquestes no hi arribaven, quedaven moltes vegades en entredit per la dificultat de tractar amb coses difícilment homogènees. Una cosa és recol·lectar totes les mencions i l’altra mesurar aquesta difusió. La pretensió més clara en aquest sentit, Altmetric.com, d’expresar una mesura que fos l’indicador “tot en un” de l’altmetria està resultant una empresa difícil [4]. Darrerament ha modificat el nom de la seva puntuació per Altmetric attention score,[5] manifestant que recull l’atenció, no la qualitat o impacte. I ja, com a cop de timó final, ha afegit com a dada les citacions de Scopus [6], perdent per tant la puresa radical en l’alternativitat que encara conservava.

Naturalment tot és revisable. També ho són els enfocaments. Els Altmetric attention score ben usats poden servir per mesurar l’atención en línia d’institucions, no solament d’articles[7]

El ball de noms encara no s’ha acabat. Les ALMetrics, author-level metrics es presenten com un intent seriós i ben treballat de reunir tots els indicadors “vells i nous” de la bibliometria[8]

Pel que sembla doncs anem cap a una perspectiva integradora. Cap a una manera de fer on no es tracti de restringir, si nó més aviat d’incloure. Els mateixos fundadors d’ImpactStory, Heather Piwowar i Jason Priem s’expressen en aquest sentit. L’una ja ho adelantava al 2013 dient que els indicadors no poden ser sempre alternatius [9]. I l’altre, el creador del mot Alt-metrics, en una entrevista de la setmana passada anunciant que el prefix “Alt” un dia o altre, no massa llunyà, es deixerà de necessitar[10].
I és que malgrat no soni molt bé dir-ho, no es pot anar sempre “d’alternatiu”, definint-te només per contraposició. Un dia o altre has d’explicitar la teva mesura de les coses.

 

Bibliografia

[1] Priem, Jason. [Tuit].  https://twitter.com/jasonpriem/status/25844968813 . 29 set. 2010. [Data consulta: 24 jul 2016]
[2] Garfield, Eugene. New factors in the evaluation of scientific literature through citation indexing. American Documentation. 1963; 14(3): 195-201 [PDF]. DOI: 10.1002/asi.5090140304
[3] J. Priem, D. Taraborelli, P. Groth, C. Neylon (2010), Altmetrics: A manifesto, 26 October 2010. http://altmetrics.org/manifesto [Data consulta: 25 jul 2016]
[4] Gumperger, Christian; Glänzel, Wolfgang; Gorraiz, Juan. The ecstasy and the agony of the altmetric score. Scientometrics. 2016 108:977-982. DOI: 10.1007/s11192-016-1991-5
[5] Williams, Cat. The Altmetric score is now Altmetric attention score [poswt] 30 juny 2016. Altmetric Blog. [Data consulta: 25 jul. 2016]
[6]Compare real-time attention insights in scolarly citations for over fivw million research item tracked by Altmetric [post]. 15 juny 2016 Altmetric in the news [Data consulta 25 jul 2016
[7]Torres-Salinas, Daniel; Robinson-Garcia, Nicolas; Jimenez-Contreras, Evaristo. Can we use altmetrics at the institutional level? A case study analysing the coverage by research areas of four Spanish universities, Proceedings  of the 21st International Conference on Scioence amnd Technology Indicators. València, 14-16  setembre 2016. arXiv:1606.00232v1
[8] Orduña-Malea, Enrique; Martín-Martín, Alberto; Delgado-López-Cózar, Emilio. La Bibliometría que viene: Almetrics (Author Level Metrics) y la múltiples caras del impacto de un autor. El Profesional de la Información. 2016; 25(3): 485-496
[9]  Holmberg, Kim. Altmetrics for information professionals : past, present and future. Amsterdam : Chandos Publishing, 2016.
[10] June, Audrey Williams. Someday, Altmetrics will no longer need ‘Alt’ The Chronicle of Higher Education, 18 july 2016. [Data consulta: 25 juliol 2016]

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s